‘Met deze cursus vul je je rugzak met kennis en tools over roerend erfgoed’
Op 17 maart 2025 begint de cursus Roerend Erfgoed, de basis! In deze cursus leren deelnemers meer over het erfgoedstelsel en de wettelijke taken voor roerend erfgoed. Maar ook actuele opgaven als (cyber)security, preventieve conservering, digitalisering en de gevolgen van klimaatverandering komen aan de orde. We stelden docent Yvonne Ploum een aantal vragen over deze cursus.
De cursus 'Roerend erfgoed, de basis!' is een relatief nieuwe cursus, hoe is deze tot stand gekomen?
‘De ErfgoedAcademie staat van oudsher bekend om haar cursussen over monumenten en het landschappelijk erfgoed, maar er komen ook steeds meer vragen bij ons binnen naar kennis en vaardigheden voor musea en andere collectiebeheerders. Omdat wij alle domeinen binnen het cultureel erfgoed willen ondersteunen, hebben we met een subsidie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) deze basiscursus over roerend erfgoed ontwikkeld. Permanent bijscholen is binnen de museumsector minder vanzelfsprekend omdat er minder middelen zijn, er is weinig tijd en er wordt veel met vrijwilligers gewerkt. Toch is het belangrijk om te blijven leren, daarom zijn wij blij dat wij dankzij de subsidie van de RCE ook voor deze doelgroep cursussen kunnen ontwikkelen. Dit is een basiscursus, maar we zijn druk bezig om verdiepende modules te ontwikkelen. Dankzij de steun van de RCE kunnen we de cursusprijzen voor musea laag houden.'
Voor wie is de cursus bedoeld?
‘De doelgroep voor de cursus is heel breed. Denk daarbij niet alleen aan medewerkers van de grote musea, maar vooral ook aan medewerkers van kleinere, lokale musea en hun vrijwilligers. Daarnaast is de cursus bedoeld voor overheden, collectiebeherende instellingen en eigenaren van kerken en publieke gebouwen. Kortom: eigenlijk iedereen die de zorg voor roerend erfgoed heeft. Want ook voor gemeenten is het belangrijk dat zij kennis hebben over roerend erfgoed. Zij treden vaak op in de rol van subsidieverstrekker en moeten daarom op de hoogte zijn van wat er bij musea speelt en wat er nodig is. Als de verantwoordelijke overheden beter weten wat de taken van musea zijn, kunnen ze hen beter ondersteunen. En niet alleen dat; ook de gemeenten hebben taken en verantwoordelijkheden als het gaat om het beschermen van roerende cultuurgoederen. Voor de musea op hun beurt is het van belang te weten wat de gemeenten nodig hebben. Zo ontstaat een betere wisselwerking en dialoog tussen beide partijen.’
Welke onderwerpen komen er tijdens 'Roerend erfgoed, de basis!' aan bod?
‘Deze cursus vormt een goede basis om met roerend erfgoed aan de slag te gaan of je bij te scholen. De wettelijke taken komen aan bod en er wordt dieper ingegaan op de Erfgoedwet, waar roerend erfgoed onder valt. De kennis hierover is niet breed bekend. Je leert wat het Rijk zegt over collecties maar vooral wat dat betekent voor jou in de lokale praktijk. Je krijgt meer inzicht in welke instanties en hulpmiddelen er zijn en welke kennis en vaardigheden je nodig hebt om je wettelijke taken goed in te vullen. Daarnaast gaan we met experts ook in op actuele opgaves, denk daarbij aan onderwerpen als cybersecurity, participatie, beveiliging of uitdagingen waar je mee te maken krijgt door klimaatverandering. Met de cursus Roerend erfgoed, de basis! vul je je rugzak met kennis en tools.’
Wat levert de cursus op voor de deelnemers?
‘Je bent na de cursus helemaal op de hoogte van het erfgoedstelsel en de wettelijke taken en welke instanties je daarbij kunnen helpen. Je leert welke instrumenten er zijn om je taak goed te kunnen uitvoeren. Ook word je vaardig gemaakt voor actuele opgaven die best wel groot zijn. Tijdens de derde cursusdag vertellen experts niet alleen over die actuele opgaven, maar ga je in workshops ook aan de slag met vraagstukken die in jouw museum of rondom jouw collectie spelen. Dat kan van alles zijn. Zo wil het ene museum alles weten over cybersecurity of veiligheid in en rondom het gebouw, terwijl het andere museum meer aan participatie wil doen en zich op een inclusieve manier wil verbinden met de gemeenschap. Omdat er vaak verschillende vraagstukken spelen, geven we deelnemers de mogelijkheid om tijdens de derde cursusdag twee workshops te volgen.’
